I forrige innlegg tok jeg fram
problemstillingen om Guds motstridende egenskaper i Det gamle testamente. I
denne andre delen vil jeg gjøre leseren oppmerksom på noen sammenhenger som er
viktig å ha i tankene mens man leser gamle hebraiske skrifter.
Det er noen hensyn som vi må ta for i
det hele tatt å komme i utgangspunktet av vår vurdering av Gud. Det virker som
om noen betrakter Gud og har krav på Ham for å være en velmenende menneskestyrt
makt som i sin godhet burde styre etter vår vilje. Dette er overtroisk
ønsketenkning om Gud. Han er ikke menneskets tøffelhelt.
Selv om Det gamle testamente kan ved
første øyekast gi et tilsynelatende primitivt bilde av en eneveldig og
hensynsløs hersker, merker en reflekterende leser at teksten vitner om en Gud som
er bundet til visse lovmessigheter. Han handler ikke impulsivt, lunefullt eller
på slump, men alltid etter de ord som Han tydelig har gjort kjent til mennesker
i forveien. På forhånd har Han gjort klart hva som følger av menneskers
forskjellige valg. Disse følgene er bundne til menneskenes gjerninger. Den onde
gjerningen bærer frøet til straffen i seg selv. Når det står at Gud straffer
eller hevner, så dreier det seg om at menneskenes gjerninger straffer seg selv.
Midt i elendigheten som onde gjerninger har ledet til, åpenbarer Gud seg i sin
kjærlighet med sine bud for å hjelpe mennesket opp fra straffen til et nytt liv.
Gud er universets høyeste vesen, Skaperen av
alt. Når det gjelder Hans styring av mennesker og denne verden, må man først
innse hvem Han er. Man må også spørre hvilke utfordringer Han har og hva Han vil.
Bibelen inneholder opplysninger om Guds verdensomfattende plan for
menneskeheten og historien om Hans bestemmelse fra begynnelsen til slutten. Vi
kan lese om den og modnes til å forstå den. Hvor mye kan et lite barn ha greie
på hva statsministeren beskjeftiger seg med? Hvor mye kan barnet vurdere eller
analysere hans beslutninger? Et barn kan foreslå pappa at han kan skrive til
statsministeren for å få penger til en ny bil. En slik tanke ser jeg parallell
til hva noen mener om hvordan Gud burde bruke sin allmakt i verden. Men som
barnets vurderingsevne utvikler seg med årene, så bør også vår innsikt og
kunnskap om Gud vokse. Da kan vi komme inn i Hans tanker og planer som Han har
for sitt skaperverk.
Vi kan ikke tolke Bibelens skrifter bare ut
ifra vår tid og vår forståelse av livet.
Gud står ansikt til ansikt med Bibelens mennesker i deres tid og kultur
og forståelse av tilværelsen. Han snakker samme språk. Menneskeheten hadde også da lagt for dagen
forskjellige felles spilleregler og lover. På en måte tilpasser seg Gud deres
levemåte midt i det at Han formidler dem sin vilje og plan. Det hjelper vår
forståelse av Bibelen hvis vi tar hensyn til det kulturelle og menneskelige
midt i det at Gud åpenbarer seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar